تبلیغات
علمی، فلسفی، تاریخی، تئاتر،باستان شناسی، آموزش، دانش آموز، کودک و ...

علمی، فلسفی، تاریخی، تئاتر،باستان شناسی، آموزش، دانش آموز، کودک و ...
شرایط مهم نیستند،بلکه نوع تفکر و عمل در شرایط مختلف زندگی ما را رقم می زند 
...ادامه مقاله تاثیر مردود شدن دانش آموزان در روند ترک تحصیل آنها

از تعداد 112 نفر مردودی، تعداد 49 نفر ترک تحصیل کرده اند. بنابراین با آمار 44 درصدی ترک تحصیل دانش آموزان مواجه هستیم. لازم به ذکر است که تعدادی از دانش آموزان ترک تحصیل کرده در سالهای بعد ادامه تحصیل داده اند؛ لذا با بررسی داده ها به این نتیجه رسیده که 6 درصد دانش آموزان ترک تحصیل کرده، ادامه تحصیل داده اند. لذا آمار نهایی، 112 نفر مردودی 38 درصد ترک تحصیل را نشان می دهد.



                                                                                                    نمودار 10-1


نمودار 10-1 نشان دهنده آمار واقعی درصد ترک تحصیل دانش آموزان تحت تاثیر عامل مردودی ست. این ارقام نشان دهنده میزان چشم گیر ترک تحصیل دانش آموزان می باشد. با توجه به نتایج بدست آمده، این فرضیه که مردود شدن دانش آموزان در ترک تحصیل آنها نقشی اساسی دارد ثابت می شود.

 

نتیجه گیری:

 

با توجه به  آنالیز و بررسی داده های ارائه شده به این نتیجه می رسیم که مردودی دانش آموزان در ترک تحصیل آنها نقش بسزایی ایفا می کند. حال با توجه به این مسئله می باید به دو پرسش قبلی باز گردیم.

آیا با شرایط موجود و نتیجه این تحقیق ما باید از طرفداران نظریه صد در صدی قبولی باشیم؟ یا به روال گذشته عمل کرده و ترک تحصیل 38 درصدی دانش آموزان را پذیرا باشیم؟

سیستم توصیفی برگرفته از سیستم آموزشی کشورهای دیگر بوده و لذا در پیاده سازی آن چندان موفق عمل ننموده ایم. یکی از اهداف سیستم آموزشی تاکید بیشتر بر کیفیت آموزش است؛ بنابراین در این سیستم ما باید شاهد آمار بالای درصد  قبولی دانش آموزان باشیم. هدف در این سیستم ارتقاء سطح آموزشی به حدی ست که حداکثر دانش آموزان به مرحله ای از یادگیری رسیده باشند که بتوانند در امتحانات پایان سال با موفقیت به پایه بالاتر ارتقاء یابند. اما برداشت اشتباه عوامل آموزشی در کشور منجر به بروز فاجعه در سیستم آموزشی گردیده است. سطح آموزش  در بسیاری از مناطق، بخصوص مناطق محروم پایین بوده و از امکانات مورد نیاز سیستم توصیفی برخوردار نیست. عدم درک سیستم توصیفی از سوی عوامل آموزشی، منجر بدان شده که شاهد آمار 95 درصد قبولی دانش آموزان باشیم و حتی گاها به صد درصد نیز می رسد. سوال اصلی اینجاست که چگونه دانش آموزی که از سطح یادگیری لازم برخوردار نیست با بی مبالاتی بعضی از عوامل آموزشیُ به پایه بالاتر ارتقاء می یابد. و اما در صورت مردودی دانش آموزان باید ترک تحصیل آنها را پذیرا باشیم. آیا این یک روال منطقی است؟ یکی از دلایل اصلی این امر، عدم توانایی مورد نیاز همکاران آموزشی برای تدریس در سیستم توصیفی است. روش تدریس با روش سنتی کاملا متفاوت بوده و متاسفانه با وجود اینکه بیشتر عوامل آموزشی از فارغ التحصیلان رشته های تربیت معلم می باشند، از توانایی مورد نیاز این سیستم برخوردار نیستند.

راه کار منطقی برای رفع این مشکل افزایش سطح کارایی عوامل آموزشی، با تقویت سیستم آموزشی بخصوص تربیت معلم و تهیه کلیه امکانات آموزشی مورد نیاز و تامین منابع لازم برای مدارس است. در صورتی که معلم از توانایی تدریس برخوردار باشد و کلیه وسایل و امکانات لازم را در اختیار داشته باشد می تواند آموزشهای مورد نظر خود را به حداکثر دانش آموزان انتقال دهد. به این شکل روز به روز شاهد کاهش آمار مردودی و کاهش ترک تحصیل دانش آموزان خواهیم  بود.

 راه کارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل:

1-    ارتقاء سطح آموزشی برای عوامل آموزشی ( تربیت معلم، دوره های آموزشی و ... )

2-   اجرای دوره های آموزشی به صورت اینترنتی ( تجربه نشان داده گاها آموزش به این نحو موثر تر از دوره های آموزشی حضوری است )

3-  برگزاری دوره های آموزشی سیستم توصیفی علاوه بر معلمین برای عوامل اداری آموزش و پرورش

4-   ارائه ی آموزشهای مورد نیاز از طریق صدا و سیما برای معلمین ( شبکه ای تلویزیونی مخصوص آموزش معلمین می تواند از گزینه های پیشنهادی باشد )

5-   تامین کلیه منابع مورد نیاز محیط های آموزشی ( آموزشی، گرمایشی، رفاهی و ... )

6-   ارتقاء شخصیت معلم ( افزایش حقوق، بیمه های تکمیلی با پوشش صد در صد، بن های رفاهی، ارائه خدمات خاص اجتماعی- فرهنگی- هنری، و ... )

7-  پشتیبانی از طرحهای تحقیقی و پژوهشی و ارائه امتیازات خاص و چشمگیر جهت جلب هر چه بیشتر این گونه طرح ها

همانگونه که در بالا اشاره شد، حل مشکل مورد بررسی در این تحقیق، نیازمند دگرگونی و تغییر در بخش عظیمی از سیستم آموزشی ست و نمی توان فقط با بررسی و ارائه راه حل برای چند گزینه محدود انتظار برطرف سازی مشکلات ساختاری را داشته باشیم.

 نتیجه این تحقیق نشان دهنده این مسئله است که شش مورد مطرح شده در قسمت مبانی نظری هیچ کدام به اهداف خود نزدیک نشده و نتایج مثبتی را نشان نمی دهند.  

منابع:

1-    «  روشهای آماری در علوم رفتاری » تالیف: دکتر رمضان حسن زاده و محمد تقی مداح

2-    «  نحوه انجام تحقیقات اجتماعی  » تالیف: ترز. ال. بیکر، ترجمه: هوشنگ نایبی

 دفاتر آمار و امتحانات سال های تحصیلی85-84 الی 91-90

                                                                                          نویسنده: دارسو
هرگونه استفاده از این مقاله در صورت کسب اجازه از نویسنده فخرالدین برزنجی ( دارسو ) مجاز می باشد. لذا در صورت نیاز پیغام گذاشته و در صورت تایید استفاده نمایید. darsiv@hotmail.com



طبقه بندی: آموزش و پرورش،
[ جمعه 29 آذر 1392 ] [ 12:41 ب.ظ ] [ فخرالدین برزنجی ( دارسو ) ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :