تبلیغات
علمی، فلسفی، تاریخی، تئاتر،باستان شناسی، آموزش، دانش آموز، کودک و ...

علمی، فلسفی، تاریخی، تئاتر،باستان شناسی، آموزش، دانش آموز، کودک و ...
شرایط مهم نیستند،بلکه نوع تفکر و عمل در شرایط مختلف زندگی ما را رقم می زند 
ادامه مقاله تاثیر مردودی در روند ترک تحصیل دانش آموزان

                                                                     نمودار شماره 4-1

همانگونه که مشاهده می شود، آمار درصد نمرات نیاز به تلاش بیشتر از سال 86-85 روندی نزولی دارد و در سال 89-88 و 90-89 به صفر می رسد؛ اما سال بعد روند رو به رشد خود را نشان می دهد. از سال 86-85 تا 88-87 سیر نزولی روندی منطقی را نشان می دهد. اما درصد صفر دو سال دیگر غیر منطقی و واقعی نیست.این دو سال نتیجه عملکرد و نگرش مدیر سابق مدرسه فاتح کوران بوده که به هیچ وجه اعتقادی به مردود شدن دانش آموزان نداشت. اما با تحویل گرفتن پست مدیریت مدرسه در سال تحصیلی 91-90 بر این اعتقاد بودم که تنها با قبولی صد در صد دانش آموزان نمی توان مشکلات موجود را  حل کرد، و تنها راه حل کنونی عمل بر اساس واقعیت هاست. با توجه به این مسئله می بینیم که درصد نمرات نیاز به تلاش بیشتر به شدت افزایش یافته و به آمار 19 نفر در سال 91-90 می رسد. این تفاوت آماری نشان دهنده ی آن است که قبولی صد در صدی در سال تحصیلی 89-88 و 90-89 واقعی نیست.

همان گونه که اشاره شد تفاوت مابین انتظارات و ایده ال هایی که برای سیستم آموزشی جدید مدنظر بوده و آنچه که واقعیت است تفاوت های چشمگیری مشاهده می شود. تا کنون راه حلی که توانایی بر طرف سازی مشکل را داشته باشد ارائه نگردیده است. در این مورد به دو شکل عمل گردیده، یا صد در صد قبولی یا مردودی و عمل بر اساس توانایی دانش  آموزان؛ اما هر دو با مشکلات و معضلات عدیده ای روبرو بوده و تعارض های فراوانی می آفرینند.

 

حکم:

آنچه که به عنوان تغییرات در ساختار آموزش و پرورش صورت پذیرفته به درستی اعمال نگردیده و به نتایج مورد نظر دست نیافته است و لذا ابتدا با بررسی و انجام پژوهش های لازم باید بپذیریم که در چه مرحله ای قرار داریم و سپس در جهت راهکارها و روشهای کارا و مفید کوشا باشیم.

 

تعریف مفاهیم:

ساختار: مجموعه ای از زیر ساخت ها، دارای فرهنگ و و یژگی های خاص خود و متفاوت با دیگر ساختار هاست.

قبولی صد در صد دانش آموزان: قبول کردن دانش آموزان توسط کادر آموزشی بدون اینکه عده ای از آنها توانایی تحصیل در پایه های بالاتر را داشته باشند.

 

 

روش شناسی:

تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی ست و به لحاظ گرد آوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش در طول سال تحصیلی 91-90 در دبستان فاتح واقع در روستای کوران بخش صومای برادوست انجام پذیرفته است.

همان گونه که اشاره شد نمونه آماری، کل دانش آموزان پنج پایه ابتدایی مدرسه فاتح کوران در عرض سالهای 85-84 الی 91-90 می باشد. داده های خام از دفاتر آمار و امتحانات مدرسه خارج و وارد جداول اولیه گردید. سپس محاسبات لازم و آنالیز داده ها صورت پذیرفته و داده های نهایی وارد جداول اصلی گردید. با بررسی و مقایسه داده ها در سال های مختلف، نتایج مد نظر این پژوهش استخراج و آنالیز و نتایج بدست آمده در این مقاله ارائه شد.

 

فرضیه ها:

1-    تغییر و تحول برنامه ریزی شده و سرمایه گذاری های کلان در یک ساختار منجر به نتایج مفید و چشم گیری می شود.

2-    با انجام سنجش تحصیلی دانش آموزان، آمار نشان دهنده ی پیشرفت و ترقی تحصیلی خواهد بود.

3-   درصد ترک تحصیل دانش آموزان به کمترین حد ممکن تنزل کرده باشد.

4-    درصد مردودی دانش آموزان به کمترین حد ممکن تنزل کرده باشد.

5-    با توجه به کاهش درصد مردودی میزان ترک تحصیل آنها تحت تاثیر مردودیت، به کمترین حد خود رسیده باشد.

6-    مردودی دانش آموزان در ترک تحصیل آنها نقشی اساسی دارد.

 

یافته ها و نتایج:

 

با استفاده از جدول 1-1 بررسی و آنالیز داده ها، نتایجی که بدست آمده تشریح خواهد شد. جمع کل دانش آموزانی که طی سالهای تحصیلی85-84 الی 91-90 به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شده تعداد 1022 نفر می باشند. داده های آماری هر یک از دانش آموزان طی سالهای مورد تحقیق، با دقت مورد موشکافی و بررسی قرار گرفته و علاوه بر مقایسه داده های یک دانش آموز در طی سالهای مختلف، هر یک نیز جداگانه با سایر دانش آموزان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. علاوه بر استخراج نمرات خیلی خوب، خوب و قابل قبول، نمرات نیاز به تلاش بیشتر نیز خارج و آمار مردودی دانش آموزان به درصد، هم در طول یک سال تحصیلی و هم در طی سالهای تحصیلی مورد نظر استخراج گردید؛ تا به این شکل بتوان از آنالیز داده های مورد نظر و بررسی آنها با آنالیز تعداد کل داده های آماری، نتایج مد نظر این پژوهش را بدست آورد.

با بررسی جدول 1-1 آمار درصد نمرات نیاز به تلاش بیشتر ( مردودی ) قابل مشاهده است. این آمار در نمودار دایره ای شماره 6-1 به صورتی قابل لمس تر نمایش داده شده است.

ادامه دارد...




[ جمعه 29 آذر 1392 ] [ 01:24 ب.ظ ] [ فخرالدین برزنجی ( دارسو ) ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :